Vi tog ett stor steg in i framtiden

Heej, 

Har ett tag känt att jag velat pröva att trimma med vanligt trens bett på Dina då hon har vart så otroligt fin nu en ganska lång period. Eftersom att Lucifer har ett vanligt tre-delat lånade jag det igår och så fick Dina gå på det. Helt sjukt vilken skillnad det var från förra gången (typ några månader sedan) då hon var super stark. Nu gick hon och slappande av men tog ändå stöd i bettet på ett positivt sätt. Även om vi fick kämpa lite för att komma dit så blev det jättebra! 

För att jag hela tiden skulle han koll på henne (det är svårt att veta hur hästarna reagerar på nya bett och Dina kan bli ganska stark) började jag redan i skritten med att hela tiden få henne att stanna med så lite tygeltag som möjligt. Ibland fick jag först stanna och sedna backa några steg för hon verkligen skulle göra som jag ville men jag tror att det kan vara bra att vara lite extra tydlig ibland. Arbetade ganska länge i skritten med både öppnor, slutor och skänkelviknkngar för att hon verkligen skulle släppa bettet, slappna av och komma igenom sidorna. 

Gick därefter ganska driekt över till galopp när hon kändes som bäst. Kan vara skönt att börja med en lugn galopp samtidigt som hästen är eftergiven och det var lite det jag strävade efter. I galoppen körde jag på principen "ju svårare det blir desto lättare måste du göra det". Jobbade mycket med tempoväxlingar och så fort hon drog iväg gick jag in på en volt för att få tillbaka det lugna eftergivna. Tog en liten skritt paus och tränade sedan skänkelvikningar i galopp och fortsatte då på samma sätt med att så fort hon drog iväg gick jag in på en volt vilket fungerade väldigt bra.

Kan inte säga annat än att det var så himla kul att jobba vidare med nya utmaningar. Jag vill ju verkligen att det ska gå att rida med vanligt trensbett utan graman och då får man kämpa för det. Himla roligt att det gick så bra igår, bara att kämpa vidare! 


Kram:*

/Hanna

Kommentera här: