Silikonbett, nja

Heej,
 
Som sagt så provade jag något hlet nytt i lördags när jag timmade, alltså ett silikonbett. Det är ett väligt snällt och böjbart bett och vissa heta/starka hästar fungerar bra på det så ja ville prova:)
 
Till en början gick det jättebra hon hon kändes superfin. Loss i båda sidorna i framförallt skritten men även traven. Emma som inte sett henne gå "dressyr" blev imponerad över att hon gick så bra trots att hon kan vara ganska stark när vi hoppar. Det var verkligen jättekul att höra det från någon som inte är mamma eller tränare då det fröhoppningsvis syns hur mycket vi kämpar för det. 
 
I alla fall så jobbade vi på med några olika övningar jag kom på under tiden jag red. Bland annt en där vi rider på 8volt och där hon får gå både skänkelvikning, slutor och öppnor i båda varven. Jag tycker att det fungerar superbra med henne då hon verkligen kommer genom sidorna, slappnar av och bär sig själv. Gjorde alltså denna övningen i både skritt och trav och än så länge gick hon bra. Började dock inse att jag inte hade så mycekt broms så det gick lite fortare än vad det gjorde när vi började. 
 
Sedan kom vi till galoppen och det var här hon satte på turbo motorn. Fort gick det kan jag lova. Fösökte verkligen ta igenom henne och se till att hon hade bogarna på plats så att jag inte blir sådär hängande i innertygeln som jag pratat om. Det fungerade till en början men ja, det slutade med att hon fick galoppera på lite och sedan försökte jag så gott jag kunde få henne att komma tillbaka till ett lungt tempo. 
 
Avslutade sedan i trav och försökte även där få henne att slappna av i lite lägra form. Slutade passet hyfsat nöjda båda två men jag tror jag väntar lite med att sätta på det bettet igen. Det kan nog vara bra om vi lär känna varandra ännu lite mer först så kanske det går senare:)
 
 
 
Kram:*
 
/Hanna
 

Kommentera här: