För mycket läxor och betygssystemet ger eleverna prestationsångest

Heej,
 
Som ni vet har jag denna veckan haft grymt mycket i skolan. Det har inte gått en  minut utan att jag tänkt på hur jag ska hinna få till allt. Jag har gått upp tidigare på mornarna och gått och lagt mig senare på kvällarna. Varför? Jo, för att jag har pluggat varenda vaken minut när det inte är så att jag vart i stallet. Men även där har jag satt mig i köket och råpluggat.
 
Att ha så mycekt läxor är verkligen inte normalt. Det finns liksom inte en chans att man ska kunna prestera på den nivå man vill. För visst vill lärarna ha ett högt snitt i sina klasser. Jo det är klart. Men det går inte att få till om man samtidigt vill ha en sport utanför skolan.
 
Sedan är det ju alltid så att vissa veckor är lite lugnare och andra riktigt fulla. Men då har vi dessutom betygssystemet som ber oss göra alla rätt vi kan. Gör vi fel på ett område är betyget sänkt. Det ber oss vara perfekta. Mer än människor.
 
Det är klart att det inte är omöjligt att få ett A, jag har några. Men vägen dit är svår och kräver att man har koll på vad som står i kriterierna och kämpar för det.
 
I många gymnasium där det är höga intagningspoäng, kan oftatst tjejer, men också killar bli sjuka och till exempel  bränna ut sig eller få anorexia för att de har så otroligt mycket att göra men inte har någon tid till det. Det är då oftast inte en tjej eller kille som är sjuk. Utan flera.
 
För vad är det vi vill ha? Jo, den framtid vi önskar oss. Och egentligen  är det så himla lätt att bränna ut sig på vägen för att man pluggar för mycket och är stressade över skolan jämt! 
 
 
Jag tycker att det kanske börjar bli dags att öppna ögonen för någonstans kommer vi inte orka. Om man nu vill att eleverna ska lära sig massor, varför skjuterna man då in allt i ett prov? Kan man dela upp det i två mindre? Då slipper vi stressa som idioter och har faktikst möjlighet att lära oss allt och lite till. 
 
Och om man nu måste ha alla dessa läxor tycker jag att alla elver har rätt att lära sig, under skoltid, de absolut bästa studieteknikerna så att man faktiskt kan försöka få till det. 
 
 

Kommentarer:

1 raghad:

bra sagt av dig, varje or är ju sant.

Svar: Tack, kändes som att det var dags att skriva ett inlägg om all prestationsångest kring skolan. Kram
Hanna Brinck

2 raghad:

ord*

3 Anima:

Vilket bra inlägg och vilken fin blogg :)
Jag har börjat följa dig via bloglovin skulle bli jätte glad om du började följa mig tillbaka :)

Svar: Åh tack! :)
Hanna Brinck

4 Sofia:

Jättebra inlägg!

Svar: Taack! :)
Hanna Brinck

5 Lizette:

Ja jag förstår inte varför dom ska lasta på alla så mycket läxor. det är nästan som man kan tro att människan är en robot!

Svar: Det är helt sjukt. Så mycket som man pluggar nu har ingen någonsin behövt plugga.. Något är det ju som inte håller och inte kommer hålla i längden!
Hanna Brinck

6 emma:

bra inlägg

Svar: Åh taack! :)
Hanna Brinck

7 Lotta:

Ja det känns som att skolan börjar bli svårare nu än när jag gick i skolan. Visst va den svår då också men nu verkar allt vara hårdare.

Svar: Tyvärr blir det lite så..
Hanna Brinck

Kommentera här: