Mina bästa plugg tips

Heej,
 
Även denna dag fick jag sitta flera timmar och plugga. Nästa vecka är helt sjuk. Sammanlagt 5 prov och redovisningar. Vet knapt hur jag ska ta mig igenom allt men jag tänkte i alla fall dela med mig av mina plugg strategier för att vara så effektiv som möjligt när jag pluggar:
 
1. Gör ett tidsschema - Min kompis berättade att hon alltid gör listor där det står vilken tid och hur länge hon ska göra vissa grejer. Jag provade själv och det fungerar superbra. Kan se ut typ så här:
 
16.30-17.00: Plugga spanska - översätt text x3
17.10-17.50: Räkna matte
osv...
 
2. Lyssna på musik som hjälper dig att lära dig saker fortare -  Det har gjorts undersökningar som visar att om man lyssnar på Mozarts musik lär man sig bättre. Så om man är okej med att lyssna på klassisk musik så är det ett hett tips.
 
3. Visualisera - när du ska lära dig glosor är det smart att knyta dem till något du känner till. Till exempel så är apa på japanska saru. Få upp en bild i huvudet på en apa och tänk sedan på sagan om ringen filmerna. Där finns det en trollkarl som heter saruman. Han har ett långt vitt skägg. Tänk dig apan med ett långt vitt skägg. Saru - apa.
 
4. Repetera - saker fastnar mycket bättre om du repeterar. Helst 10 min efter det att du lärt dig något. Sedan ett dygn och till sist en vecka senare. Om du vill att något ska fastna för resten av livet kan du repetera ett halvår senare men det är lite överkurs...
 
5. Lär dig inte allt på en gång - när du tränar glosor är det smart att dela upp dem i grupper runt 4. Lär dig en grupp i taget. De gör det lättare för hjärnan att komma ihåg. En annan samrt grej är att inte plugga för mycket, sitt inte och tragla de ord du redan kan. Ta ut dem du inte kan och jobba med dem! 


Kram:*

/Hanna


Kommentera här: